30 տարի առաջ: Աղդամի ճակատամարտի հոգեբանական նշանակությունը և արդիականությունը

Մտորումներ հաղթանակի և պարտության հոգեբանական ազդեցության մասին

This image is the AI's interpretation of the text: dall-e: Generate an image in the style of Symbolism, Academic Symbolism, in the manner of Leon Bakst, depicting a scene of courage and victory inspired by the Battle of Aghdam 30 years ago, reminiscent of "The Birth of the War God" (1917).
This image is the AI's interpretation of the text: dall-e: Generate an image in the style of Symbolism, Academic Symbolism, in the manner of Leon Bakst, depicting a scene of courage and victory inspired by the Battle of Aghdam 30 years ago, reminiscent of "The Birth of the War God" (1917).

Անցած շաբաթ մենք անդրադարձանք 30 տարի առաջ տեղի ունեցած Աղդամի ճակամարտի ընացքին:

Բայց այսօր երբ հայության մեջ ուժային քաղաքականությունը համարվում է խելագարություն, և ի պատասխան առաջին պատերազմի մասին հիշեցումների գերիշխում է՝ «այն ժամանակ ուրիշ էր» իր անգերազանցելի իմբիցիլությամբ փայլատակող «փաստարկն», շատ կարևոր է անդրադառնալ Աղդամի հաղթանակի նաև հոգեբանական նշանակությանն ու դրա արդիականությանը:

Երևի ամենա հեշտը դա սեփական փորձով ներկայացնելն է:

Երբ մերոնք մտնում էին Աղդամ ես դպրոցը նոր ավարտած 16 տարեկան պատանի էի: Արդեն 7 տարի է, ինչ ապրում էի Թիֆլիսում, չնայած ծնվել եմ Երևանում: Կապը Երևանի հետ 1992-93 թթ.-ին շատ էր դժվարացել, Երևան-Թիֆլիս ճանապարհն անվտանգ չէր՝ հատկապես դրա վրացական հատվածը: 1992-ի ամառվանից Երևանում չէի եղել՝ կյանքումս առաջին անգամ այդքան երկար:

Այդ ժամանակ իմ հիմնական կապի միջոցը Հայաստանի հետ դարձավ Հայկական պետական ռադիոյի ամենօրյա լրատվությունը ռազմաճակատից: Ամեն օր ես լսում էի դրանք, և գրանցում աշակերտական կանաչ տետրերի մեջ, որոնք ցայսօր պահպանվել են:

1993-ի ռազմական հաղթանակների մասին լուրերը, որոնք սկսեցին գալ փետրվարից՝ Մարտակերտի շրջանի զգալի մասի ազատագրումը, հետո Քարվաճառի գործողությունը, շատ ոգևորիչ էին, մանավանդ նախորդ տարվա ծանր պարտություններից հետո:

Բայց Աղդամ ուրիշ էր:

Քելբաջար մերոնց մտնելը հոգեբանորեն հեղափոխական էև և անհավատալի՝ հայը դուրս է գալիս իրեն «սահմանված» տարածքից, կարմիր գծերից կամ վանդակից, բայց թվում էր, որ դա բացառություն է:

Երբ մերոնք մտան Աղդամ, պարզ դարձավ, որ բացառություն չկա:

Հասկացող մարդկանց պարզ էր այն ժամանակ էլ, որ, եթե ԼՂԻՄ տարածքից դուրս չգանք, որքան էլ քաջ կռվենք, վերջը՝ պարտությունն է: Բայց հայկական շատ խորն արմատավորված տաբուներ ու պատկերացումներ կային, որոնք թվում էր հնարավոր չէ, որ հաղթահարվեն: Ի դեպ, հենց այդ տաբուները չխախտելու ու գծված սցենարով, գծված վանդակի մեջ կռիվ անելու պատճառով է նաև, որ մենք պարտվեցինք 2020-ին: Բայց դառնանք Աղդամին:

Ինչպես և ցանկացած հայ, ես մեծացել էի այն պատման մեջ, որ հայերս անընդատ կորցրել ենք՝ տարածքներ, ժողովուրդ, քաղաքներ: Ես տեսել ու շփվել եմ իմ մեծ տատիս հետ, որը Կարսեցի էր, ես իրանից լսել եմ Կարսի մասին, որը կորցրել ենք: Գրքերից չեմ իմացել ու զգացել այդ ամենն, այլ սկզբում՝ տանն, ընտանիքում, դեռ մինչև դպրոց գնալը: Հիշում եմ նաև, թե ինչպես ավելի մեծ տարիքում քեռուս հետ գնացել էինք Պատմության թանգարան, և քեռիս ասեց, նայի քարտեզներին՝ Հայաստանն անընդատ փոքրացել է: Չմանրամասնեմ՝ բոլորդ գիտեք այս զգացողությունը: Եթե նույնիսկ հաղթանակներ ենք ունեցել, ապա զուտ պաշտպանական՝ Սարդարապատի պես:

Այս գիտակցությամբ մեծացել ենք բոլորս՝ կոտորվող, կորցնող, աշխարհից նեղված ազգ:

Աղդամը հենց այս պատճառով ցնցում էր:

Հին աշխարհը՝ բորբոսնած, սարդոստայնոտ հայկական աշխարհը փլվում էր, ու գալիս էր նորը՝ չտեսնվածը, ուժեղը, տղամարդկայինը, վառ աարևոտը:

Հայերս ոչ միայն պաշտպանվում ենք, ոչ միայն ազատագրում ենք, այլև ուրիշի քաղաք ենք գրավում…..: Սա էր նոր իրականությունը: Եվ դա անսահման հաճելի էր, թարմ օդ էր հոտած հայկական ավանդական լացուկոցի սենյակում, թևեր էր տալիս:

Հետագայում, երբ ինչ որ պահից սկսեցինք ասել Աղդամի ազատագրում, երևի մի բան կորցրեցինք այդ կենդանի զգացողությունից: Մարտակերտն ազատագրում էինք, Քելբաջարը, որը լի է հայկական պատմական հետքերով՝ նույնպես կարելի էր կոչել ազատագրված:

Բայց Աղդամի գրավումը 1993-ին ոչ ոք չէր զգում որպես ազատագրում, այլ բոլորս հասկանում էինք, որ թուրքի որջ ենք մտել, ու դա էր ամենալավը, դա էր նորույթը, որը նաև պարզ էր դարձնում, որ մոտ ենք իսկական հաղթանակի:

Հուսամ ոչ ոք դասախոսություն չի կարդա ինձ, թե պատմական Հայաստանի մեջ մտել է նաև Աղդամի տարածքը: Ես շատ լավ գիտեմ նման փաստերը, բայց հիմա դրանից չեմ խոսում, այլ կենդանի զգացողությունից, և այն հանգամանքից, որ հայկական հին ներկայության տեսանելի հետքեր Աղդամում չկային: Աղդամ մտնելը հաստատ նույնը չէր, ինչ մտնեինք Վան կամ Մուշ:

Եվ հենց այդ զգացողությունն էր, որ հեղափոխական էր: Հայը հաղթող է, հայը մտնում է ուրիշի քաղաքներ, հայն էլ կրավորական ու տառապող լացկանը չի, հայն ինքն է լուծում իր խնդիրները, այլ ոչ թե մուրում է աշխարհից:

Թվում էր՝ նոր հայն էր ծնվում: Եվ այդ առումով Աղդամը պետք է դառնար մեր հայրենիքը՝ նոր հայերիս հայրենիքը:

Տարիներ անց, ես նաև եղա Աղդամում: Այդ այցիս զգացողությունները նույնքան սուր էին, և գրեթե խորհդավոր: Թշնամու ավերակ քաղաքը հաճելի էր, և ճիշտ էր: Այդտեղից սկսվում էր Հայաստանը: Երևանի պաշտպանությունն ու ապահովությունը……

Ինչպես տեսաք անցած անգամ Աղդամի ճակամարտը տևել է 44 օր՝ ուղիղ այնքան, որքան 2020-ի պատերազմը: Այն հեշտ չի եղել՝ եղել են հայկական գրոըների անհաջող փորձեր, լուրջ կորուստներ թուրքերի հակագրոհներ: Բայց համառորեն ու հետևողականորեն Աղամի գործողությունն իրացվել է:

Ես ուզում եմ պատմել հատկապես ինձնից ավելի երիտասարդներին, որոնք այդ օրերը չեն հիշում:

Երբեք չպատկերացրեք, որ 1993-ի ամռանը շատ բնական ու հեշտ էին թվում հայկական հաղթանակները: Ես հիմա չեմ խոսում ռազմական կողմի մասին, այլ հոգեբանական, աշխարհայացքային:

Ոչ թե միայն 1988-ին, այլև 1991-ին, և 1992-ին և հենց նույն 1993-ի սկզբին ոչ ոք չէր պատկերացնում, որ ԼՂԻՄ տարածքն օղակող ադրբեջանական քաղաքներ մտնելու է հայկական զորքը, և մտնելուց հետո էլ՝ մնալու է այդտեղ: Ռազմական օպերացիաներ պլանավորողները կարող էին սրա մաիսն պատկերացում ունենալ, ասենք, 1993-ին: Բայց մնացածիս համար սա իսկական շրջադարձ էր, իսկական նոր աշխարհ, անհավատալի հեքիաթ: Մանավանդ 1992-ի ծանր ռազմական պարտություններից հետո: Մանանանդ հաշվի առնելով հայ հանրության միամտությունը, որն, օրինակ, նույն1988-ին նույնիսկ առաջնորդների մակարդակով լուրջ մտածում էր, որ հնարավոր է Արցախի խնդրի խաղաղ լուծում:

Հիմա, տարիներ անց, ապշած հասկանում ես, որ հին ավանդական հայկական քաղաքական մտածողությունը ոչ մի տեղ ոչ միայն չէր կորել, այլև անհավանական վերածնունդ է ապրում:

Ապշեցուցիչ է իրոք տեսնել, թե որքան կեսնունակ էր դա՝ նորից աշխարհից ողորմություն խնդրելը որպես գերագույն իմաստություն դիտարկող, նորից՝ հեսա Թուրքիան կփլվի, Ռուսաստանը կպարտվի-ի վրա լրջորեն հույսը դնող, նույնիսկ սկզբի պահին՝ ռուս խաղաղապահ առաքելությանը հավատացող……: Նորից՝ սեփական ուժերի վրա հույսը դնելը համարվում է «խենթություն», և սա ան դեպքում, որ իսկական խելագարություն է՝ ոչ մի հաշվարկի վրա չհիմնված գժանոց համարելը, որ հնարավոր է խաղաղության հարց լուծել …թղթով:

Թվում է՝ պարտությունն է մեղավոր:

Բայց այդպես չէ:

Առողջ օրգանիզմի արձագանքը պարտությանը՝ ոտքի կանգնելու փորձն է, ոչ թե «ես թույլ եմ, բան չեմ կարող» ողորմելի լացուկոծը:

Մեղավորը պարտություն չէ:

Պատերազմով և Հաղթանակով ծնված Պետությունը ոչինչ չի արել տարիների ընթացքում, որ Հաղթանակը դառնա աշխարհայացք:

Հիշում եմ, 2022-ի սեպտեմբերին, սահմանի գյուղերից մեկում էի, որի վերևի դիրքերն անմիջական հարձակման էին ենթարկվել հենց այդ օրերին:

Գյուղի դպրոցում էինք: Պատին կախված էին Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի մասին նկարներ, քարտեզներ: Արցախյան պատերազմի մասին՝ ոչինչ: Սա 31-ամյա Հայաստանի Հանրապետությունն էր, որը ծնվել էր պատերազմ վարելով ու հաղթելով: Սրանով ամեն բան ասված է:

Հենց այս՝ Հաղթանակը չմարսած ու չյուրացրած, այն աշխարհայացքի չվերածած լինելու պատճառով է, որ այսօր ստիպված ենք սկսել նորից նույն կետից:

Մեզ պարտադրվում է նոր/հին պայքար:

Մեզ թվում է, թե կարող ենք փախչել, պախկվել միջազգային հանրության մորական փեշի տակ, խուսափել ճակատագրից:

Բայց իրականությունն այն է, որ նա ով մի անգամ ձեռք բերած Հաղթանակը չի գնահատում, նա ով պարտվում է, ստիպված է լինում նորից կռվել:

Իսկ խաղաղությունն՝ ինքնավստահների և հաղթողների համար է:

Հրանտ «Մարտական եղբայրություն» միաբանություն

Social